Tatra

Tatra

Tatra je moravský výrobce automobilů sídlící v Kopřivnici v Moravskoslezském kraji. Podnik vydražila v březnu 2013 společnost TATRA TRUCKS a.s.

Historie značky Tatra

Tatra byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou, který začal v malé rodinné firmě vyrábět kočáry a bryčky. Postupně se rozrůstala a začala orientovat na nové druhy dopravy. V roce 1882 vyrobila prvních 15 železničních vagónů. V roce 1897 vyrobila jeden z prvních osobních automobilů ve střední Evropě (Automobil Präsident), v roce 1898 první nákladní automobil. V roce 1890 se podnik změnil na akciovou společnost pod názvem Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, později Kopřivnická vozovka, a.s. (1923-27) a Závody Tatra, a.s. (1927-36).

V roce 2010 byl podnik společnosti Tatra a.s. zastaven. Nedořešený vztah s DAF a stupňující se hospodářské problémy vyústily v roce 2013 k exekuční dražbě podniku společnosti Tatra, který měl dle znaleckého posudku hodnotu 1,765 mld Kč a jeho závazky činily 1,5 mld Kč. Vyvolávací cena byla 175,135 mil Kč a podnik byl vydražen za 176 mil Kč. Vydražitelem podniku se stala společnost Truck Development, která vznikla 8. března 2013 a jejíž jediným akcionářem je Marek Galvas, spojený s investiční skupinou J&T. Společnost Truck Development se následně přejmenovala na Tatra Trucks a.s., do společnosti tak měli majetkově vstoupit (zřejmě kapitalizací svých pohledávek vůči Tatře) podnikatel Jaroslav Strnad a společnost Promet Tools ze skupiny Promet Group (která již v minulosti koupila společnost Tawesco vyčleněnou z Tatry v roce 1995).

Tatra T815

Tatra 815 je nákladní automobil se znakem náprav 4×4, 6×6, 8×8, 10×8, 10×10, 12×8 a 12×12. Je určen pro povoz ve velmi těžkém terénu. Na trh byla uvedena po absolvování jízdních zkoušek na zkušebním polygonu závodu Tatra a na ruské Sibiři v těžkých terénních i klimatických podmínkách v roce 1983. Model T815 koncepčně navazuje na předchozí modely T148 (v základu civilní vůz měla nahradit řada T157) a T813 (v základu vojenské vozidlo), kvůli unifikaci dílů nakonec vznikla jediná řada T815, která umožnila z nižšího počtu komponent poskládat více aplikací nahrazující obě sjednocenou řadou T815. Výroba modelu začala po realizaci tzv. rozvojového záměru, předpokládajícím specializaci firmy na výrobu těžkých nákladních vozů pro země RVHP, k jehož provedení firma dostala půjčku mezinárodní banky RVHP. Po realizaci roční produkce dosahovala před rokem 1989 až 15 000 ks vozů.

O webu

Naše webová stránka je věnována deseti největším automobilovým společnostem světa. Dozvíte se o historii a vývoji těchto společností, jaké typy vozidle vyrábějí nebo vyráběli či s jakými překážkami se v době své působnosti museli potýkat. Kdo danou automobilovou společnost založil, v kterém roce a které roky byly pro danou společnost stěžejní a z jakého důvodu. To vše a mnohem více se dočtete pouze na naší internetové stránce.